<< HJEM

MÅNEDENS BUZZWORD (FORLAGSLIV.DK)
> September 2014: FOMO (Fear Of Missing Out)
> Juni 2014: Content
> Marts 2014: KISS
> Februar 2014: Buzzword
> Januar 2014: Like whoring
> December 2013: Skeuomorfisme
> November 2013: Keyword stuffing
> Oktober 2013: CRO (Conversion Rate Optimization)
> September 2013: Crowdsourcing

EN SMAL SAG (POLITIKENS BAGSIDE)
> 23/2-12: Lugte med kerneværdier
> 2/1-12: Det smalsporede
> 26/11-11: Tørvejr på cykelstierne
> 2/10-11: tlhIngan Hol Dajatlh'a'
> 18/8-11: Sex og Andeby
> 21/7-11: Frem til fortiden
> 7/6-11: Lykkeklodser, uden recept
> 27/4-11: De ligger på 4 drej i sekundet
> 6/4-11: Det bornholmske tunnelsyn
> 10/3-11: Når filmen knækker
> 24/2-11: På sporet af den perfekte skrift
> 3/2-11: Klopstock - en sporty digter
> 15/1-11: Suppe, steg og kunstig intelligens
> 12/12-10: Myrer til matematikeksamen
> 13/11-10: Litteraturpriser får fin prispris
> 10/11-10: Holder det vand?
> 20/10-10: Den geopolitiske lampe
> 7/10-10: Spændingen ved tyske dødsannoncer

ANDRE UDVALGTE SKRIBLERIER
> 9/3-16: Er der virkelig penge i e-bøger? (Forlagsliv.dk)
> 2014: H.G. Wells og den relative darwinisme (Proxima 99/100)
> Januar 2012: Global opvarmning - En forunderlig rejse tilbage i tiden
> 2011: Grønne pionerer? (Speciale)
> 2011: Vandringens dobbelte bevægelse (Litteraturkritik & Romantikstudier, No. 54)
> 21/8-10: Branche i krise? (Politiken, Bøger, s. 2-3)
> 14/8-10: "Fiolstræde overgiver sig aldrig" (Politiken, Bøger, s. 2-3)
> 6/7-10: Modernist og traditionalist (Politiken, 2. sektion, s. 8)
> 30/6-10: En enestående vandhund fylder 25 (Politiken, webredaktionen)
> 23/6-10: Er disse muskler nødvendige? (Politiken, Bagsiden)
> 12/6-10: En lørdag i elfenbenstårnet (Politiken, Bøger, s. 2-3)
> 2010: "Det læser"-interviews (Politiken)
> 2010: Bognoter (Politiken)
> 12/12-09: De kantede parentesers tyranni (Klimadebat.dk, topmødeblog)
> September 2008: Klimakamp i kollegiekøkkenerne (Grøn Hverdag, s. 10-11)
> April 2008: Foghs farvel til skepsis (Magasinet Scient, s. 21-22)
> 2/7-07: Pæne skriveøvelser (JydskeVestkysten, Kultur, s. 15)
> 21/6-07: Sublim fortællekunst (JydskeVestkysten, Kultur, s. 11)
> 3/5-07: Jammerlig journalistik (JydskeVestkysten, Kultur, s. 14)
> 24/4-07: Debutant med en effektiv opskrift på et godt gys (JydskeVestkysten, Kultur, s. 19)
> 20/4-07: Magien udebliver (JydskeVestkysten, Kultur, s. 13)
> 3/4-07: De hvide pletter (JydskeVestkysten, Kultur, s. 10)
> 2006: Dværgeerkendelsen (BA-opgave)

PROJEKTER
> 2007-2016: Klimadebat.dk - Dansk forum om klima og energi
> 2009-2016: Climate-Debate.com - Discuss climate change

-

Jeppe Branner

Njalsgade 4, 5. th.
2300 København S

Telefon: 22 26 59 93
jeppe.branner@gmail.com
jb@klimadebat.dk
jbr@lrforlag.dk

Holder det vand?


Af Jeppe Branner

Publiceret 10. november 2010 i Politiken, Bagsiden
PDF-version

Synes du også, det er blevet lidt for populært at gå op i specialøl, højlandswhisky, kvalitetskaffe eller eksotiske tesorter? Så var det måske på tide at prøve noget mere smalt. Noget, der for alvor sætter smagsløgene på prøve. Hvis du vil være rigtig avantgarde, så er det nemlig vand, du skal kaste dig over. Ikke det, der kommer ud af hanen, ej heller det, de har i supermarkedet, men derimod eksklusive dråber fra canadiske gletsjere og franske vulkanøer. Og bare rolig: Prisen kan nemt komme op i et leje, der muliggør det nødvendige snobberi.

Vand er ikke for alle og enhver. Det kræver således sin mand at være tjener på den eksklusive parisiske vandbar, 'Colette Bar à eau', hvor menukortet består af over 60 forskellige mineralvand, og hvor de erfarne kunder kan finde på at spørge ind til pH-værdi, årgang, hårdhed og andre essentielle karakteristika.

På menukortet kan den rådvilde førstegangsbesøgende blandt andet læse, hvordan en særlig vand fra l'ile de la Reunion har et »vulkansk temperament«.

Som vandsommelier på Colette må man kunne rådgive og følge med i de seneste trends. Bagsidens research udi mineralvand afslører, at vand, ligesom vin, helt grundlæggende får sin smag fra det terræn, der former det.

En typisk misforståelse går på, at vand skal være så 'rent' som muligt. Intet kunne være mere forkert. Det er netop den specifikke sammensætning af mineraler og sporstoffer, der gør vandsmagningen til den videnskab, den er.

I en tid, hvor industrimad og syntetiske drikke har forrået vores smagsløg, er det tegn på overskud og subtil sans for detaljen at være i stand til at skelne mellem de små nuancer fra vand til vand.

Men før du nu mener at have fundet en niche, der sætter dine venner og alle de håbløst populære trends til vægs, skal du vide, at vand allerede er ved at blive rigtig stort i Asien.

Tidligere i år bebudede den sydkoreanske virksomhed Cheiljedang Corporation, at de nu vil satse på vandbranchen ved at åbne tre deciderede vandcaféer rundt omkring i landet.

I sydkoreansk presse kunne man i den forbindelse læse, at »'vandcaféer' er udråbt til det næste 'in'-koncept.« Til avisen The Korea Herald udtalte direktør Kim Heung-ki endvidere:

»Vi vil drive vores nye vandcaféer som multikulturelle mødesteder, hvor folk kan opleve en ny type cafékultur ved bekvemt at nyde eksklusivt mineralvand. Vores stamkunder vil være forbrugere, der er trætte af den kaffeorienterede cafékultur«.

Noget kunne altså tyde på, at vandbølgen hurtigt vil vokse sig alt for populær. Vil du ride med på den, før det hele bliver udvandet, er det derfor nu, du skal springe ud som inkarneret vandconnaisseur.

Bliv klogere på vand på finewaters.com.

[Tegning]
Tegning: Philip Ytournel